Hoog
boven
het
Thunermeer
gelegen,
biedt
het
zonneterras
van
Beatenberg
een
uniek
panorama
op
de
Alpentoppen
van
het
Berner
Oberland
met
de
drie
wereldberoemde
sterren
Eiger,
Mönch
en
Jungfrau.
Ver
van
de
grote
stromen
toeristen
is
de
plaats
vooral
bij
natuurliefhebbers
geliefd.
Met
de
kabelbaan
is
de
Niederhorn
(1950
m),
huisberg
van
Beatenberg,
zowel
vanuit
het
dorp
als
vanaf
de
nabije oever van het meer te bereiken.
13 t/m 20 oktober 2001
Zaterdag 13 oktober
‘s-nachts
rond
1
uur
vertrokken
uit
Breda
en
via
de
Ardennen
,
Luxumburg
en
Frankrijk
bij
Mulhouse
de
Zwitserse
grens
overgegaan,
waarna
we
rond
half
10
aankwamen
in
Interlaken
.
Geheel
volgens
traditie
eerst
naar
de
Migros
gegaan
en
koffie
met
lekkers
genomen.
Daarna
richting
Beatenberg
gegaan
en
onderweg
in
Unterseen
de
sleutel
van
ons
chalet
opgehaald
bij
Hotel
Luegibrueggli
,
en
daarna
naar
Beatenberg
doorgereden.
Nadat
we
de
spullen
hadden
uitgeladen,
eerst
Quinto
goed
uitgelaten
op
de
weides
rondom
het
huis.
Vervolgens
geluncht
en
in
de
loop
van
de
middag
naar
Interlaken
gereden
en
een
gewandeld
door
de
hoofdstraat
met
de
diverse
winkels.
Na
terugkomst
in
het
chalet
Quinto
wederom
uitgelaten
in
de
omgeving
en
‘s
avonds
op
tijd
naar bed gegaan na deze lange en vermoeiende dag.
Zondag 14 oktober
Op
tijd
opgestaan
voor
een
rondrit
over
3
bekende
bergpassen,
de
Grimselpass
,
Furkapass
en
Sustenpass
.
Vanaf
Interlaken
Langs
de
Brienzersee
,
Meiringen
naar
Innertkirchen
gereden,
het
start-
en
eindpunt
van
deze
bekende
3
passentocht.
Linksaf
geslagen
naar
de
Sustenpass
,
waarbij
het
eerste
deel
van
de
pass
onder
de
boomgrens
voerde
en
vanaf
Gadmen
de
serieuze
stijgingen
begonnen
naar
de
top
op
2.224
m.
hoogte.
Op
de
top
de
auto
net
voor
de
tunnel
geparkeerd
en
te
voet
in
de
zon,
met
een
zeer
aangename
temperatuur,
naar
de
echte
top
gewandeld
op
2.259
m.
Bij
terugkomst
stonden
een
fiks
aantal
Ferrari's
op
de
parkeerplaats.
Nog
enkele
foto's
van
paar
Ferrari's
gemaakt,
weer
ingestapt
en
via
de
tunnel
(grens
tussen
de
Kantons
Bern
en
Uri
)
afgedaald
via
het
groene
Meiental
naar
het
dorp
Wassen
en
daar
een
terrasje
gepakt.
Onze
weg
vervolgend
via
Göschenen
naar
Andermatt
en
vandaar
17
km
stijgen
via
Realp
naar
de
op
2.431
m.
hoogte
liggende
Furkapass
,
welke
de
verbinding
vormt
tussen
de
kantons
Uri
en
Wallis
.
Op
de
top
genoten
van
de
schitterende
vergezichten
over
de
omgeving.
Iets
verder
wederom
uitgestapt
bij
het
Belvédère
Hotel
(2.272
m.),
en
vandaar
het
pad
naar
de
Rhônegletsjer
gevolgd,
de
oorsprong
van
de
Rhône.
Hierna
verder
afgedaald
naar
het
dorp
Gletsch
(1.759
m.)
wat
ook
het
startpunt
is
van
de
3e
pass
van
de
dag:
de
Grimselpass
,
gelegen
op
een
hoogte
van
2.165
m.
Nabij
de
pashoogte
liggen
drie
grote
stuwmeren:
de
Grimselsee
,
Räterichsbodensee
en
de
Oberaarsee
.
Op
een
rots
bij
de
stuwdam
van
het
Grimselsee
,
ligt
het
Grimsel
Hospiz
,
een
hotel
met
een
mooi
uitzicht
op
de
Lauteraarhorn
en
het
meer. Daarna 25 kilometer gedaald en via
Innertkirchen
in het
Haslital
weer teruggereden naar
Beatenberg
.
Maandag 15 oktober
Naar
Kandersteg
gereden
en
daar
met
de
autotrein
via
de
Lötschbergtunnel
naar
Goppenstein
gegaan.
Vervolgens
de
auto
op
station
Hohtenn
geparkeerd,
de
startplaats
voor
de
wandeling
van
10
km
over
de
Höhenweg
Lötschberg
Südrampe
naar
Ausserberg
.
Op
een
hoogte
van
1.100
m
boven
het
Rhônedal
de
BLS
spoorlijn
gevolgd,
afgewisseld
door
mooie
vergezichten
en
schitterende
natuurschoon.
Op
de
route
kwamen
we
de
diverse
BLS
spoorweg
bouwwerken
tegen
zoals
ondermeer
het
Luogelkin-viaduct
en
de
Bietschtalbrücke
.
Na
een
wandeling
van
ruim
4
uur
zijn
we
vanaf
Ausserberg
met
de
trein
naar
Hohtenn
gereden
en
wederom
daarna
met
de
autotrein
weer
terug
naar
Kandersteg
gegaan.
Via
het
Kandertal
teruggereden naar ons huis.
Dinsdag 16 oktober
‘s
ochtends
rustig
aan
gedaan
en
daarna
naar
Thun
gereden
om
wat
te
shoppen.
‘s
middags
geluncht
in
Thun
en einde van de middag naar
Interlaken
gegaan, waar de kinderen verschillende malen gerodeld hebben bij
Heimwehfluh Interlaken
.
Woensdag 17 oktober
Wederom
in
Kandersteg
de
autotrein
genomen
naar
Goppenstein
en
vervolgens
naar
Brig
gegaan
waar
we
koffie
hebben
gedronken.
Van
daaruit
via
de
Simplonpass
(2.205
m.)
naar
het
Italiaanse
Domodossola
gereden.
Helaas
lag
het
centrum
vanwege
bouwwerkzaamheden
overhoop.
Na
een
rondje
door
het
centrum
weer
teruggegaan
richting
Brig
.
Onderweg
boven
op
de
Simplonpass
gestopt
en
daar
wat
rondgewandeld
en
Quinto
laten
rennen.
Daarna
in
Brig
nog
wat
gewinkeld
en
vervolgens
weer
teruggereden
naar
Beatenberg
.
Donderdag 18 oktober
‘s-Ochtends
naar
Beatenberg
gegaan
en
een
kleine
wandeling
gemaakt.
Daarna
langs
de
Thunersee
naar
Thun
gegaan
en
daar
wat
gedronken.
Vervolgens
gewandeld
in
de
heuvels
rond
Thun
,
waarna
de
kinderen
nogmaals
wilden
rodelen.
Wederom
naar
Heimwehfluh
Interlaken
gegaan
waar
de
kinderen
diverse
afdalingen hebben gedaan.
Vrijdag 19 oktober
Na
het
ontbijt
in
de
nabijheid
van
het
Chalet
gewandeld
en
daarna
met
de
auto
naar
Lauterbrunnen
gereden.
Vanuit
Lauterbrunnen
de
trein
genomen
naar
Wengen
.
Het
dorp
verkend
en
gewandeld
in
de
omgeving
van
Wengen
,
met
schitterende
uitzicht
over
de
omgeving
en
de
Jungfraujoch
.
Na
de
verlate
lunch
teruggewandeld
naar
Lauterbrunnen
en verolgens weer naar huis gegaan.
Zaterdag 20 oktober
Vroeg
uit
bed
gegaan
en
na
het
ontbijt
de
sleutels
van
het
huis
ingeleverd
en
daarna
de
ruim
800
km
lange
rit via
Basel
,
Karlsruhe
en
Koblenz
naar
Breda
gereden.
Overige trips